
Donate Get Help

Subscribe to CPJ
Newsletters:

Become a Supporter Donate

Contact Us CPJ is a 501(c)3 non-pro4t.
Our EIN is 13-3081500.

Committee to Protect Journalists
The John S. and James L. Knight Foundation Press Freedom Center
P.O. Box 2675
New York, NY 10108

Tel 212-465-1004
Fax 212-465-9568

info@cpj.org

Except where noted, text on this website is licensed under a Creative Commons Attribution-
NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Images and other media are not covered by the Creative Commons license. For
more information about permissions, see our FAQs.

! ! " # $ ENGLISH

News Data Safety Resources Get Involved About Us

!

"

#

$

%

&

Before Maidan, before Tahrir Square, before the “color revolutions” that overthrew
entrenched autocrats, there was the Soviet revolution of the late 1980s.

Perhaps it should be called the Stealth Revolution. This revolution unfolded over
years, not weeks or months, and not through angry demonstrations but in
newspapers and on TV, where journalists uncovered mountains of information
long kept secret by the Soviet Communist Party.

The catalyst for the revolution was the party leader himself, Mikhail Gorbachev.
He was no human rights activist; his calls for freer speech never invoked the
grand promises of Article 19 of the Universal Declaration of Human Rights.

For Gorbachev, glasnost–as he called his policy of greater openness–was
realpolitik. He had inherited a system encumbered by corruption and in danger of
economic collapse. The country needed changes, badly. But to build support and
pressure for those changes, Gorbachev would have to let people see some of the
problems that his Communist Party had so zealously hidden from public view.

And so, in the mid-1980s, glasnost was begun as a bold experiment to allow more
freedom while trying to maintain party control over what could be made public
and what would still be decreed secret.

It didn’t work as Gorbachev planned. The party soon
lost control, thanks in part to courageous journalists
who pushed the boundaries of freedom well beyond
the lines Gorbachev tried to maintain.

By 1991, when the Soviet Union was dissolved by
Gorbachev, media in Russia were as lively–and
seemingly as unfettered–as those in the freest
Western societies. They had helped foil a coup
attempt that year, earning the respect and gratitude of
millions. The stage seemed set for a new era–perhaps
even for the “bright future” that Soviet communism
endlessly promised yet never delivered.

But almost a quarter-century on, only remnants are left
of that golden media era, and the few outlets still
publishing bold, independent work are under constant
threat. Vladimir Putin, now in his 15th year as Russian

leader, has systematically dismantled independent media and rolled up press
freedoms within his own country.

How is it possible that the powerful journalism born in the glasnost era has
become endangered? The answer lies in the legacy of Soviet journalism and in the
actions of Russian journalists themselves. And it lies in the post-Soviet global
shifts that have created a new form of autocrat, dubbed by CPJ Executive Director
Joel Simon “the democratators,” who embrace the trappings of democracy “while
working surreptitiously to subvert it.”

*****

In 1986, the year after Gorbachev became general secretary of the Soviet
Communist Party, an explosion rocked the Chernobyl power station in the Soviet
republic of Ukraine. Today it is impossible to imagine that such a catastrophe
could be covered up, but that is exactly what the party attempted to do.

For three days, no word of the Chernobyl accident appeared in Soviet media,
which was in the party’s iron grip. Soviet journalists were Communist Party
members, editors were reliable party stalwarts, and an entire censorship
bureaucracy called Glavlit backed up the system of control.

Even after Europe began detecting signs of radiation wafting over the continent,
the party’s instructions on how to report Chernobyl were strict. Soviet media could
tell their audiences only what had been issued by the olcial Tass news agency:
“An accident has occurred at Chernobyl nuclear-power station. One of the atomic
reactors has been damaged,” and steps were being taken “to eliminate the
consequences.”

It was the classic obfuscating language in which Soviet media had addressed the
Soviet people for decades. But reading between the lines in Moscow, Vladimir
Gubarev, science editor at Pravda, could tell that whatever had happened in
Chernobyl was a major catastrophe. He told one of the newspaper’s
correspondents in Kiev to get to the scene, but the reporter was stopped by police
and KGB.

Gubarev himself took a train to Ukraine, where he encountered utter panic. In the
absence of information and any kind of government action, rumors abounded.
“People were storming the trains leaving Kiev,” he told the BBC a few years later in
an interview for its remarkable series on the Gorbachev years, “The Second
Russian Revolution.”

Gubarev returned to Moscow and shared his 4ndings with editors but also
requested a private meeting with Gorbachev and his closest ally in the Politburo,
Alexander Yakovlev. The two party leaders asked him to write a more detailed
report for their eyes only. The scathing account he delivered, Gubarev later told
the BBC, was “the best thing I’ve ever written.”

“The main reason for the panic in Kiev is the lack of information,” Gubarev wrote.
“Nothing about what had happened, not even on radiation in the city, not one
Ukrainian leader has appeared on TV to explain.”

Gubarev’s report was full of the kind of criticism and truth-telling that might once
have landed him a spot in the gulag. His harshest assessments were not included
in the article he published in Pravda, though they informed a highly critical play he
published the next year, Sarcophagus. The report’s real impact was behind the
scenes, where it helped innuence the party to be more open about Chernobyl. The
accident, though shrouded in secrecy at 4rst, eventually marked the beginning of
a broader easing of censorship and secrecy.

One of the early signs of change was a new television program, “Spotlight of
Perestroika,” which began airing after the staid nightly news program “Vremya.”
Each episode of “Spotlight” focused on bureaucratic bungling or malfeasance:
Who was responsible for tons of tomatoes being left to rot on a ship in
Astrakhan? Why were there constant shortages of popular newspapers?

These 10-minute stories were reported by journalists who were part of the system
that had obeyed, in lockstep, the Chernobyl directive earlier in Gorbachev’s term.
In fact, their “Spotlight” stories were still carrying out the party’s wishes. But now
what the party wanted looked a lot more like investigative journalism than cover-
up and propaganda.

“The perception of the role of journalists is obviously changing through such
programmes” as “Spotlight of Perestroika,” noted the authors of a 1989 book,
Gorbachev and Gorbachevism.

The mini-investigations of “Spotlight” pointed the 4nger at individuals and speci4c
olces but not at the Communist system. In that sense, they served Gorbachev’s
goal of reforming the system without overturning it.

But once the rules were eased, journalists began to explore well beyond mini-
documentaries about bad bureaucrats. Pushing this process were middle-aged
editors such as Yegor Yakovlev at Moscow News and Vitaly Korotich of Ogonyok.

In their younger years, Yakovlev and Korotich had been deeply affected by Nikita
Khrushchev’s 1960s “thaw.” When Khrushchev was ousted and repression
returned, they went along with party rules, rising through the journalistic ranks
until, under Gorbachev, they were appointed to positions that gave them real
opportunities to test glasnost.

Yakovlev and Korotich created two of the liveliest glasnost-era publications by
exploring a host of once-forbidden topics. Ogonyok‘s 1987 series on Afghanistan
revealed for the 4rst time the deprivation and death faced by young Soviet
soldiers sent to 4ght there. Moscow News dared to publish a letter from Soviet
émigrés, calling on Gorbachev to withdraw from Afghanistan. Unvarnished truths
and criticisms of olcial policies were brand-new features in Soviet journalism,
and circulation 4gures for Moscow News and Ogonyok soared.

So did circulation at other publications that began to explore a broad range of
social problems. Street gangs and prostitutes were pro4led, and issues such as
homelessness, pollution, and AIDS were written about honestly for the 4rst time.
It was possible, in the late-1980s Soviet media, to read about life as it was
actually lived. There were far fewer airbrushed party accounts, in which crime
barely existed and economic plans routinely exceeded expectations and were
often completed well ahead of schedule.

Some who warmly embraced glasnost reporting had worked obediently in the old
system, but many were young people who had not known the censor’s
constraints. Ogonyok had some of the best new reporters, and, in a 1987
interview with The New York Times, Korotich explained his mandate to them: “I
told the staff: ‘I don’t want you bringing in articles on anything you don’t talk about
at home. If a subject does not interest you, it does not interest me.'”

A combination of veteran journalists and newcomers were also breathing life into
state-controlled broadcasting, where some of the more innovative programming
came on late-night TV shows such as “Vzglyad” and “Before and After Midnight.”
They mixed and matched genres–talk, entertainment, hard-hitting storytelling–
that riveted audiences and caused frequent journalistic sensations.

One of the biggest outcries followed a 1989 “Vzglyad” appearance by a liberal
theater director who suggested that Lenin’s embalmed body should be removed
from Red Square and buried. Days later, the program was the focus of a Central
Committee meeting during which many party leaders argued that “Vzglyad”–and
perhaps Gorbachev, too–had gone too far with glasnost.

In fact, the glasnost years were beset by push-and-pull, with journalists pushing
into new, once-forbidden topics and party leaders trying, sometimes successfully,
to pull them back. The most contentious topics were often those that reexamined
dark moments in Soviet history.

But the movement for greater freedom, for more spotlights on more dark secrets,
continued to advance. By August 1991, when hardline conservatives put
Gorbachev under house arrest, banned most national newspapers, and
surrounded the state broadcasting house with tanks, many journalists vowed that
they would not get away with it. Some worked together to publish underground
papers in Moscow. TV journalists conspired to sneak one story onto the air
showing Boris Yeltsin and his supporters defying the hardliners.

These efforts helped persuade the coup leaders to stand down; within three days
the putsch had ended and Gorbachev was back in power–until the end of 1991,
when he declared that the Soviet Union was over and stepped down.

Glasnost had opened up the system, allowed it to be deeply examined, and
produced an information revolution that “swept across Soviet existence, touching
every nook of daily life, battering hoary myths and lies, and ultimately eroding the
foundations of Soviet power,” wrote journalist Scott Shane in his 1994 book
Dismantling Utopia.

Having helped to thwart a coup and topple an empire, what was next for
journalists?

*****

Russian media entered the post-Soviet era staffed with a cadre of energetic young
journalists who had helped build huge audiences for their work. More young
people were eager to join the profession. Whistleblowers sought out the media,
and investigative exposés of sensitive topics–corruption in the military, 4nancial
malfeasance by elected leaders–were vigorously pursued.

Journalistically, Russian media had a lot going for them. What they did not have,
though, was an economic model.

Under the Soviet system, every media outlet belonged to the state or to a party
institution. Newspapers cost a few kopecks–the equivalent of pocket change–
and had no advertising; government and party subsidies kept papers in business.

When Soviet-era subsidies began to dry up, editors scrambled for survival.
Reporters sometimes went months without pay. Some sought economic
salvation in a practice that came to be known as zakazukha, taking money to
write a story on demand. The story might be a promotion of a new business–or a
smear of a political enemy. The buyer told the news organization what he or she
wanted.

Another economic model involved investors with new fortunes made in the Wild
West privatization program of the early 1990s, when lucrative Soviet assets, such
as state-owned oil companies, were sold off. Two of these oligarchs, Boris
Berezovsky and Vladimir Gusinsky, built media empires in the 1990s that included
Russia’s 4rst independent TV channels, Berezovsky’s ORT (formerly state TV’s
Channel One) and Gusinsky’s NTV.

In a country of 11 time zones, national TV is Russia’s most important news
medium–and now it had two channels that were not controlled by the state. NTV
in particular built a reputation for hard-hitting journalism, with its Sunday-night
political analysis show “Itogi” and its graphic coverage of the 1994 war in
Chechnya. Frontline images beamed back by NTV’s scrappy young war
correspondents “shocked Russians, who had never seen war played out on their
television screens before,” wrote Peter Baker and Susan Glasser in Kremlin Rising.

Oligarch 4nancing did not come without strings attached, though. Although
journalists were left alone to report independently on most topics, Berezovsky and
Gusinsky also used their TV stations to settle political scores. It was increasingly
obvious to the public, watching a political attack or reading a zakazukha story,
that Russian journalism was far from genuine independence.

Then, in 1996, as Boris Yeltsin ran a tough race for re-election, professional ethics
seemed to be abandoned altogether by some prominent media houses,
particularly NTV.

Yeltsin, a hero when the 1991 coup was thwarted, had turned into a disastrous
leader for post-Soviet Russia–so much so that signi4cant numbers of voters were
now nostalgic for their communist past. A victory by the Communist Party was
unthinkable to many journalists; their response to that possibility was to ignore
Yeltsin’s faults and cover him in glowing terms that contrasted sharply with their
dark portrayal of his Communist rival.

NTV went the furthest, sending one of its founders to work on Yeltsin’s campaign
at the same time that he continued his duties at the TV channel. “The NTV crew
rationalized its pro-Yeltsin advocacy by concluding that the return of the
communists would mean the end of free press,” wrote Baker and Glasser.

Yeltsin was returned to olce, but Russian journalism’s image was permanently
tainted. Although there were still media outlets doing strong investigative
journalism and accountability coverage of government, by the late 1990s much of
the Russian public had grown disenchanted with the media–only a decade after
their heroic role in glasnost.

*****

Yeltsin abruptly resigned on New Year’s Eve 1999, anointing the little-known
Vladimir Putin as his successor. In the scramble to learn about this mysterious
new leader–a former KGB olcer and aide to St. Petersburg’s mayor–three
Russian journalists sat down with him for a series of interviews, published in early
2000 as a book-length Q&A, First Person.

In one exchange, the journalists raised the case of reporter Andrei Babitsky,
whose coverage of the second Chechen War was highly critical of the Russian
military. Babitsky, a Russian, wrote for the U.S.-funded Radio Liberty, and the
military had arrested him in Chechnya just days after Putin took olce. In the First
Person interviews, Putin made it clear that he considered the reporter an enemy
collaborator.

He began a thought on this: “What really happens to people when they 4ght on the
side of the enemy …”

One of his interviewers interrupted: “Journalists don’t 4ght.”

Putin’s response: “What Babitsky did is much more dangerous than 4ring a
machine gun.”

Putin’s anger at critical media coverage is far from unique among world leaders.
But whereas others may only fume, Putin shows little hesitation in taking bare-
knuckled action to silence critics. In the absence of strong public support and an
independent justice system, media owners and their journalists in Russia have
found that they have little protection once they are targeted.

Under Putin, actions against the press often come in the guise of regulatory
enforcement. An early example was the raid by masked, gun-toting “tax police” on
Vladimir Gusinsky’s media empire in early 2000.

In some cases, targets allege that they have been given hardball choices behind
closed doors. After going into exile in 2000, Gusinsky and Berezovsky each
alleged that the Putin administration had forced them to choose between jail and
giving up their media holdings. Both surrendered their companies and ned the
country, allowing eventual state takeover of the once-independent NTV and ORT
channels.

In her book Putin’s Kleptocracy, Karen Dawisha suggests that Gusinsky and
Berezovsky were complicated poster children for press freedom. “The idea that a
free media was intrinsic to a democracy meant nothing to [Putin], who had seen
television used by oligarchs in their own battles with each other and with the
Kremlin,” she wrote. But the more Putin spoke about his views on media, the
clearer it became, wrote Dawisha, that, “for Putin, taking a stand against a state
policy was equivalent to spewing disinformation.”

In the years since the takeovers of NTV and ORT, the space for free speech and
independent media in Russia has continued to shrink. New laws–or regulatory
inspections designed as harassment–have been used repeatedly to target
outspoken media. Phone calls from the Kremlin can persuade a business to
withdraw advertising from a news outlet deemed unfriendly to Putin’s policies.
Self-censorship is one of the few ways to protect against such repression.

And sometimes the risks are more grave. The justice system under Putin has
failed to pursue those who have murdered journalists in reprisal for their hard-
hitting investigations. Although there is no evidence that the government is linked
to the murders, even prominent cases that have prompted global protests, such
as the 2004 murder of Russian-American Paul Klebnikov and the apparent
contract killing of Novaya Gazeta‘s Anna Politkovskaya in 2006, remain unsolved.

Russia’s 2014 involvement in post-revolution Ukraine has opened a new era of
media repression. The largest national TV channels, all owned by the state or
Kremlin sympathizers, cover the story as a necessary, patriotic effort to protect
Russians in eastern Ukraine from alleged persecution by the new government in
Kiev. Media outlets that deviate from that line, or report critically on Russian
military actions in Ukraine, are labeled traitors or 4fth columnists. Putin, for his
part, has countered criticism of Russian media bias by saying that it is Western
coverage that is biased.

In light of the relentless actions of Putin’s government over the last15 years,
perhaps the most surprising thing to say about independent media in Russia is
that it still exists.

Analysts have long puzzled, for example, over the survival of the Moscow-based
radio station Ekho Moskvy, which has operated continuously since 1990. Some
argue that Putin allows Ekho, Novaya Gazeta, and a handful of other critical
outlets to stay in business so he can say that Russia has independent media.

CPJ’s Joel Simon suggests another explanation. Democratators like Putin, Simon
wrote in The New Censorship, “do not seek to exercise absolute control over the
media because they recognize that to achieve this in the Internet age they would
have to close their societies to the world.” Instead, Simon contends, the
democratators have learned to “manage” the media through “national security
prosecutions, punitive tax audits, manipulation of government advertising,” and
other methods.

Putin’s skills at media management–and manipulation–are indeed impressive.
Another technique he developed for muting criticism was to pour tens of millions
of state rubles into RT and Sputnik–English-language TV and digital mouthpieces
for the Kremlin that laud Russia while vigorously attacking the West, particularly
the U.S. Even the Internet, where critical bloggers have been less subject to
repression than traditional journalists have, looks increasingly vulnerable in the
wake of new Kremlin-supported laws.

Protests against these moves are relatively small and nearly always unsuccessful,
perhaps because the Kremlin has seemingly convinced much of the Russian
public that the West seeks nothing short of Russia’s economic and political
collapse. That message was hammered home throughout 2014 in media
coverage blaming Western sanctions (in retaliation for Ukraine) and a Western-led
information war for most of the country’s problems.

Putin’s continued high ratings in public opinion polls indicate that the message
has been accepted–and not just at home. His democratator techniques have
been adopted in Turkey, Hungary, and elsewhere by leaders who seek new, more
nuanced tools for stining their critics.

The danger, of course, is that the story of the rise and fall of the independent
Russian media will be viewed by such leaders not as a cautionary tale but instead
as a successful model for containing and manipulating the now of information.

Ann Cooper is a professor at Columbia Journalism School; from 1998-2006 she
was executive director of CPJ, and before that she was a foreign correspondent
for NPR, including serving as Moscow bureau chief from 1987 to 1991.

Ann Cooper is Professor Emerita, Columbia Journalism School and a former executive
director of CPJ. Before joining CPJ she was a foreign correspondent for NPR, including
serving as Moscow bureau chief from 1987 to 1991.

More On:

Attacks on the Press Europe & Central Asia Russia

More On:

@tabs Alexander Yakovlev Andrei Babitsky Anna Politkovskaya Attacked
Boris Berezovsky Censored Chernobyl Communist Party Karen Dawisha Killed
Mikhail Gorbachev Moscow News Novaya Gazeta NTV Ogonyok ört
Paul Klebnikov Pravda Threatened Vitaly Korotich Vladimir Gubarev
Vladimir Gusinsky Vladimir Putin Yegor Yakovlev

Table of ContentsTable of Contents

●Attacks on the Press book
cover

Available in:
Русский

 Print

 Text Size

 Copy Short Link







News

Alerts

Features & Analysis

Letters

Special Reports

Data

Journalists Killed

Journalists Imprisoned

Missing Journalists

Most Censored Countries

All Attacks on the Press

Methodology

Get Help

Emergencies

Staying Safe

Get Involved

Support CPJ

Take Action

Press Freedom Awards

About Us

What We Do

Who We Are

Employment Opportunities

Press Center

Contact Us

Countries & Regions

Americas

Europe & Central Asia

Middle East & North Africa

Africa

Asia

●  Russian opposition leader and anti-corruption
blogger Alexei Navalny, right, talks with his brother
and co-defendant Oleg inside a defendants' cage
during a court hearing in Moscow on December 30,
2014. (Reuters/Sergei Karpukhin)

Attacks On The PressAttacks On The Press

The death of glasnost: HowThe death of glasnost: How
Russia’s attempt at opennessRussia’s attempt at openness
failedfailed
By  on April 27, 2015 11:01 AM EDTAnn Cooper

SEARCH

Email

https://cpj.org/
https://cpj.org/donate
https://cpj.org/emergency-response/how-to-get-help/
https://cpj.org/2015/04/attacks-on-the-press-death-of-glasnost-russia-attempt-at-openness-failed/#
https://cpj.org/about/donate/
https://cpj.org/donate
https://www.youtube.com/channel/UCJ6Fa7MQH9-3yBFwYUZRJMQ
https://cpj.org/about/feeds/
https://www.facebook.com/committeetoprotectjournalists/
https://twitter.com/pressfreedom
https://www.instagram.com/committeetoprotectjournalists/?hl=en
https://cpj.org/2015/04/attacks-on-the-press.php
https://cpj.org/2015/04/attacks-on-the-press-death-of-glasnost-russia-attempt-at-openness-failed/#
https://cpj.org/news/
https://cpj.org/features-and-analysis/
https://cpj.org/letters/
https://cpj.org/reports/
https://cpj.org/2015/04/attacks-on-the-press-death-of-glasnost-russia-attempt-at-openness-failed/#
https://cpj.org/data/killed/
https://cpj.org/data/imprisoned
https://cpj.org/data/missing/
https://cpj.org/reports/2019/09/10-most-censored-eritrea-north-korea-turkmenistan-journalist.php
https://cpj.org/data/
https://cpj.org/data-methodology/
https://cpj.org/2015/04/attacks-on-the-press-death-of-glasnost-russia-attempt-at-openness-failed/#
https://cpj.org/emergency-response/what-we-do/
https://cpj.org/safety-advisories/
https://cpj.org/2015/04/attacks-on-the-press-death-of-glasnost-russia-attempt-at-openness-failed/#
https://cpj.org/about/donate/
https://cpj.org/campaigns/
https://cpj.org/awards/
https://cpj.org/2015/04/attacks-on-the-press-death-of-glasnost-russia-attempt-at-openness-failed/#
https://cpj.org/about/
https://cpj.org/about/staff/
https://cpj.org/about/jobs/
https://cpj.org/press/
https://cpj.org/about/contact/
https://cpj.org/2015/04/attacks-on-the-press-death-of-glasnost-russia-attempt-at-openness-failed/#
https://cpj.org/americas/
https://cpj.org/europe/
https://cpj.org/mideast/
https://cpj.org/africa/
https://cpj.org/asia/
https://cpj.org/attacks/

